MANIS SEBUAH KESABARAN



SABAR itu indah. Ia merupakan bunga-bunggaan dari keimanan kita yang sebenar. Haruman bunga-bunga itu adalah kehebatan diri dalam memandang baik terhadap segala cabaran dan rintangan disamping menyakini segala hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Kelopak bunga-bungaan pula diserikan dengan ketabahan, ketenangan, keteguhan jiwa melambangkan keIMANan terhadap qada dan qadar.


"Dan jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu" Surah Ali-Imran ayat 120.


Cerminan dari sebuah kesabaran membuat kita sentiasa tersenyum, bersangka baik pada orang lain, selalu menahan dan mengawal diri, mudah memaafkan, sentiasa bertutur dan membicarakan perkara-perkara yang baik, bahkan selalu sabar dan mampu tersenyum bila orang mengatakan kita tidak cantik, kita selalu salah, kita bodoh, kita miskin atau bahkan kita dituduh sebagai pencuri. Dengan senyum kesabaran kita menerima semuanya itu. Ya dengan senyuman membuat orang jadi sabar menerima segala cabaran dan rintangan dunia.

Teringat satu peristiwa yang berlaku beberapa bulan yang lalu. Ketika saya dan keluarga pergi bersiar-siar di satu tempat yang cukup cantik. Dipenuhi lampu-lapu yang indah. Memang terlalu ramai orang yang dating ke tempat tersebut. Tambah lagi ketika itu malam minggu. Jangan kata tempat parking, lebih kurang 3 kilometer sebelum pintu masuk dah jem. Pelbagai ragam manusia yang hadir. Berkeluarga, berteman-teman dan ada juga yang sendirian.

Setelah bergembira, ada satu perkara yang betul-betul menguji kesabaran setiap pengunjung yang datang. Tidak tahu mana silapnya. Mungkin disebabkan system pengurusan tempat parking yang kurang baik. Sehinggakan hampir 2 jam lamanya nak keluar dari tempat parking ke kaunter tiket keluar. Apa tidaknya, dari lebih kurang 8 line menuju ke 1 line keluar. Masing-masing tak mahu beralah. Itu yang menyebabkan kesesakan yang berlaku. Sehinggakan ada yang mula naik hangin dengan memaki petugas-petugas disitu. Anak dan bapa, sama kedua-duanya. Hebat dalam memaki hamun. Yang hairannya, petugas-petugas bukannya nak ambil tindakan membantu kelancaran lalu lintas tetapi hanya duduk diatas motor memerhatikan kereta-kereta yang berkeliaran seperti semut pulang ke sarang. Tersenyum saya sendirian.

This entry was posted on Thursday, December 29, 2011 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.